| Webmail | | MTA Vári Telefonkönyv | | Akadémiai Vendégház | | Elérhetőségeink | | Linkek | | Bérelhető termeink |

Főbb kutatási programok



Hírek

Koncert
2011-12-20 15:00:00

2011. december 20-án 15 órakor tartjuk szokásos évzáró karácsonyi koncertünket, de idén nemcsak a 2011-es évtől, hanem a Társadalomkutató Központtól is búcsúzunk. A műsort a már ismert Akadémiai Vonósok szolgáltatják.  
Minden érdeklődőt sok szeretettel várunk!

 
 
Könyvbemutató
2011-04-19 16:30:00

Kozák Péter legújabb, Balázs Bélával foglalkozó könyvének sajtóbemutatója 2011. április 19-én délután fél 5-kor lesz az Írók Boltjában (1061 Budapest, Andrássy út  45.). Bevezetőt mond Izsák Gábor, a Gabbiano Kiadó igazgatója, a szerzővel Földes Anna irodalomtörténész, az irodalomtudományok kandidátusa beszélget.

 
 
Nemzeti Kutatási Infrastruktúra Regiszter
2011-04-14 09:30:00

A Nemzeti Kutatási Infrastruktúra Regisztert azért hoztuk létre, hogy lehetőleg naprakész és jól használható információval szolgáljon nagyobb kutatási infrastruktúráinkról. A regiszter feltöltését a gazdaság és a társadalom fejlődése szempontjából legfontosabb, úgynevezett stratégiai jelentőségű kutatási infrastruktúrákkal (SKI) kezdtük. Az SKI minősítést kutatási infrastruktúrák, illetve kutatási infrastruktúrák egységes fejlesztési stratégiával rendelkező hálózatai nyerték el egy több mint két éves, kétlépcsős, nyilvános minősítési folyamat eredményeként, amely a kutatók, oktatók, fejlesztők és az ipar képviselőiből álló, általános bizalmat élvező, minden tekintetben kiegyensúlyozott testületek (tudományágak szerint szervezett munkacsoportok és a NEKIFUT projekt Irányító Testülete) döntésein alapult.
Részletek>>
 
 
Konferencia
2011-04-07 10:00:00

A 20. századi egyház- és társadalomtörténet metszéspontjai címmel 2011. április 7-8-án konferencia lesz a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskolán. A konferencia része az MTA Társadalomkutató Központban induló "A magyar katolikus egyház zsinatai és nagygyűlései Magyarországon (1790-2010)" című, NK 83799 számú OTKA-kutatás szakmai programjának. A rendezvény részleteit lásd itt >>

 
 
© 2005-2009 web-prog.hu

Vidékpolitika és önkormányzati választások

Párbeszéd a vidékért Egyesület 2007. február 15-i műhelybeszélgetése

 

  1. A Párbeszéd a Vidékért Egyesület (PV) feladatának tartja, hogy figyelemmel kövessen, elemezzen minden, a vidéki térségekben végbemenő természeti-társadalmi (szociális, gazdasági kulturális) folyamatot, politikai aktivitást. Feladatának tartja továbbá, hogy cselekvési javaslatokat fogalmazzon meg azokkal kapcsolatban. Szólni kíván részben a politikai (mind kormány, mind ellenzéki), részben az értelmiségi és civil társadalom csoportjaihoz.
  2. A vidéki térségek iránt a politikai figyelem növekedett – állapítja meg örömmel az Egyesület (PV), elemezve az elmúlt félév politikai eseménysorozatait. A kormánykoalíció részéről a vidéki térségek iránti érdeklődést feltehetően fokozni fogja az a tény, hogy az őszi önkormányzati választásokon a kormánypártok előre nem látott mértékű vereséget szenvedtek. Az Egyesület meghallgatta mind a kormánypártok, mind az ellenzék évrendszerét megjelenítő előadásokat. (Bayer József akadémikus, Stumpf István kutatási igazgató, Éder János volt helyettes államtitkár, Pásztohy András volt államtitkár, miniszteri biztos.) Az elemzők úgy látják: a kormánykoalíció 2006 tavaszán aratott győzelmében része volt annak, hogy 2005. március-december között politikai újításként tűnt az ellenzékkel is konszenzusra hajló „új vidékpolitika”. Az emberek úgy látták, hogy a politika nemcsak a pártokról, hanem róluk is szól. Az Egyesület szakértői úgy látják: az ellenzék 2006. őszi győzelme a vidéki térségekben nem az ellenzék vidékpolitikai aktivitásának, hanem a kormánypolitika iránti frissen kelt bizalmatlanságnak tudható be. Úgy látják, hogy általában a politikai pártok vitáiban a vidéki térségek sajátos, új jelenségei – ezek között a konfliktusok között – nem kapnak megfelelő helyet.
  3. Mindemellett a PV azt is örömmel állapítja meg, hogy a kormány által bejelentet 6 zászlóshajó-program között 2 a vidéki térségekhez szól: a vidéki városok ún. Pólus-programja és a kistérségek programja.
  4. A vidéki városok fejlesztése, az aktív ún. Póluspolitika a vidéki térségek modernizációjának egyik politikai eszköze. A PV szeretné azonban felhívni a figyelmet azokra a torzulásokra, amelyek az elmúlt fél évszázadban a nyugat-európai és amerikai póluspolitikák gyakorlatában kitermelődtek. (A befektetésekhez az infrastruktúrában jól felszerelt vidéki gazdasági-kulturális központokat hoztak létre. Ez erősítette az ottani középosztályt és a vidéki adónyerő térségét, segítette a tőke-befektetéseket. De nem hallgatható el hátránya sem: igen szűk kiterjedésű agglomerációra szűkítette a fejlesztéseket, elhanyagolta az agglomeráción kívüli vidéki térségek természet-karbantartását, és a nagy – nehezen kezelhető – városi szegénységet eredményezett. A PV már 2005-ben felhívta a figyelmet: az EU – közpénzekből – már nemcsak a technikai-infrastrukturális korszerűsítést, és nemcsak a pólusok fejlesztését hangsúlyozza, hanem az állam egész térségének befedettségét, lakottságát. Csak így biztosítható az egészséges természeti és emberi környezet kialakítása a kontinensen. A PV úgy látja: a póluspolitika csak akkor eredményes, ha párosul egy aktív, a városi térségeken túlnyúló vidékpolitikával. A PV napirendre kívánja tűzni a vidéki térségekben elhelyezkedő városok és más településtípusok léthelyzetét, azok feltételeit. Legközelebbi ülésének tárgya: „Város, falu és tanya a vidéki térségekben”.
  5. A PV üdvözli a komplex kistérségi politikát. A szakértők többször kinyilvánított véleménye: elmaradhatatlan a köz- és szakigazgatás átszervezése, a mai technikai és piacgazdasági feltételekhez igazítása. A PV még ez évben tudományos és társadalmi-politikai vitára tűzi „A kistérségek és korunk társadalmi-természetgazdálkodási konfliktusai” című témakört és állásfoglalásokat, javaslatokat fogalmaz meg azokkal kapcsolatban.
  6. A PV megállapítja: mint 2005-ben, most is úgy látja: az ország területén indokolatlan a szétaprózott és finanszírozhatatlan önkormányzati-hivatali rendszer fenntartása. Ismét javasolja: az önkormányzatokat megtartani, a hivatali szétaprózottságot viszont megszüntetni. Kevesebb, határozottabb jogosítványokkal rendelkező, jobban felszerelt és aktívabb hivatalra van szükség. Ugyanakkor – a PV-ben helyet foglaló, korábban különböző szakigazgatási-kormányzati intézményekben vezető funkciót betöltők tapasztalatai és a felmérések azt mondják: a helyi önkormányzatokban, civil szervezetekben még kevés az indítványozó erő.
  7. A hazai önkormányzati rendszerben az egypártrendszert követően nem alakult ki a várt „méltányos szakpolitika” és a különböző pártok méltányos együttműködése. Pedig ez a helyi konfliktusok helyben kezelésének a feltétele. A PV mind a kormánykoalíciónak, mind az ellenzéknek figyelmébe ajánlja: az országos politikai harcok éleződése, az együttműködés országos hiánya a helyi politizálást igen súlyosan érintették. Ezek a politikai és lelki rombolások kihatnak a helyi kezdeményezésekre: gátolják a szakmaiságot. Csak ezek a rombolások nem látszanak úgy a televízióban, mint a látványos fővárosi és vidéki városi tüntetések, zavargások. A PV úgy látja: az országos politika erőszakos összeütközéseinek hatására még ott is megszűnt a párbeszéd, ahol ez az elmúlt 15 esztendőben megszokott volt. Mindez akkor, amikor a hosszú távú fejlesztési terveket kellene szakszerűen megfogalmazni. Olyan helyzetben, amelyben az Európai Unió fejlesztési támogatásaihoz a helyi vállalkozók, önkormányzatok pályázataival lehetne hozzáférni.
  8. A PV úgy látja: az országos politikát a vidéki térségekben zajló folyamatok fogják konszenzusra hajtani. Ezt részben az ellenzéki politika túlsúlya az önkormányzatokban, részben a helyi politikában elkerülhetetlen „konszenzuskényszer” idézi majd elő. Vidéken pontosan értik – jobban, mint a városi társadalmakban – a klasszikus mondás igazát: a folyóknak partjai és nem pártjai vannak. A PV, amelyik a vidéki térségek emberi és természeti életközösségei szempontjából tekint az országos politikai folyamatokra, úgy látja: az egész országnak, de mindenekelőtt a vidéknek szüksége van konszenzusra az országos politikában.
  9. A PV sajnálattal állapítja meg, hogy a vidékpolitika intézményesen sem az új kormányban, sem az új országgyűlésben nem jelenik meg. Örömmel állapítja meg, hogy az FVM keretében erősödik a vidékpolitikai tevékenység. Ahogy az EU országaiban, úgy Magyarországon is a földművelés, a környezetvédelem, az önkormányzat szaktárcája a vidékpolitika első számú letéteményese. De továbbra is szükségesnek tartja a 2006 tavaszára kialakult intézmény, a Nemzeti Vidékpolitikai Tanács létrehozását, amelynek az a feladata, hogy figyelemmel kísérje a vidéki térségekben folyó szakigazgatási, területfejlesztési, természetgazdálkodási és társadalmi aktivitásokat. És az országos politikát – törvényhozást, kormánypolitikát – e szempontból értékelje.
  10. 1920 óta először nyílik lehetőség arra, hogy a Kárpát-medence természeti folyamatainak kezelésében összehangolt természetgazdálkodás épüljön ki. Ezt az EU keleti-délkeleti kiterjesztése teszi lehetővé, mivel a Kárpát-medence államai egy területigazgatási keretbe jutottak. A PV javasolja a kormányzati és az országgyűlési pártoknak: az EU támogatását is kihasználva induljanak olyan projektek, amelyek a Kárpát-medence természeti kincseinek megóvását, a természeti erők okos kihasználását segíthetik az osztrák-román, szlovák, ukrán, szerb-bolgár nemzetközi együttműködés keretében. (Különösen fontosnak tartanánk egy kárpát-medencei vízgazdálkodási terv megalkotását és akció indítását. Indok: Magyarország a Kárpát-medence alján fekszik, így részben igen gazdag vízgyűjtő térség (ami ki kellene használnia). Részben viszont árvíznek igen erősen kitett térség (amely egybehangolt vízvédelmet és megtervezett vízgazdálkodást igényel).
  11. A Kárpát-medencét is elérik a globális éghajlatváltozások. Különösen érződik ezek hatása a vidéki térségekben. A magyar politikai vezető réteg egyoldalú „urbánus” beállítottságát mutatja, hogy míg a világ minden kulturált államában a politikusok a lakosság értésére adják, hogy az állam kiemelt szolgáltatási feladatainak tartja segíteni a lakosságot és a természeti környezetet ezen változások elviselésében, addig Magyarországon ez nem történik meg. Sőt, a politikusok még beszédeikben sem mutatnak érdeklődést e természeti körülmények változása iránt. Ez minősítheti is a magyar politikai kultúrát.
  12. Az élelemtermelés a 21. század első felében a lakosság – és ez a lakosság a vidéki térségekben él – igen csekély részét fogja csak eltartani. A PV szakértői ezt eddig is hangsúlyozták. De azt is hangsúlyozták, hangsúlyozzák: az élelem megtermelése mindig is a vidéki térségekben fog történni, tehát az élelemtermelés helyzetével a vidéki térségekben kiemelten kell mind a politikának, mind a civil szervezeteknek foglalkoznia. Hangsúlyozza: a földből és természeti környezetünkből sokkal több ember „élhet” meg Magyarországon, mint jelenleg. Ne feledjük: részben a mező- és természetgazdálkodók fogják megtermelni a 21. században az energia jelentős részét, és növekedni fog az igény az egészséges és speciális helyi termékek (hungarikumok) iránt. Részben az állami szolgáltatásokban a természet-karbantartás sokkal nagyobb helyet kap. (Ezt sürgetik az Európai Unió normái is. Tehát az önkormányzati helyeket feltehetően természetgazdászok fogják elnyerni.) Azonban: a magyarországi földbirtokszerkezet, az elmaradt termékszerkezet, a tönkrement feldolgozó – felvásárló – kereskedelmi hálózat azonban csökkenti az élelemtermelők lehetőségeit. Az élelemtermelés határozott agrárpolitikai reform – költségvetési, adózási ösztönzések – nélkül a magyarországi agrárium további indokolatlan hanyatlásához vezethet. Örömmel látják a PV agrárszakértői a tárca fellépéseit a fogyasztók és a hazai termelők érdekében, a különböző termelési ágazatok egyensúlyának megteremtéséért. És örömmel látják az új, korszerű ágazatok (bioenergia-termelés, erdőgazdálkodás stb.) segítését. Fontosnak tartják, hogy a gazdák kapjanak ösztönzést és megfelelő lehetőséget az „élethossziglani tanulás” keretében a maguk modernizálására. Az élelemtermelésről egyébként a PV folyamatosan véleményt formál, de az élelemtermelést a tájgazdálkodás, a bioenergia-termelés, a vidéki társadalom önfenntartásával összefüggésben vizsgálja. Az élelemtermelést országos ügynek tekinti, de a maga keretei között is hangsúlyozza: az élelemtermelés ma már nem a döntő termelési ágazat a vidéki térségekben.
  13. A PV fontosnak tartja, hogy mind a kormányzati adminisztráció, mind az országgyűlési bizottságok nyissanak a civil szféra irányába. Felhívja a figyelmet azokra a tudásbázisokra, amelyek a vidéki térségekben másfél évszázada kialakultak: a jól kiépült egyetemi és akadémiai vidéki központokra. A vidékpolitikában ők lehetne – mind a kormányzatnak, mind az országgyűlésnek, mind a regionális önkormányzati központoknak – az első számú partnerei.

 

Glatz Ferenc

a Párbeszéd a Vidékért Egyesület elnöke