| Webmail | | MTA Vári Telefonkönyv | | Akadémiai Vendégház | | Elérhetőségeink | | Linkek | | Bérelhető termeink |

Főbb kutatási programok



Hírek

Koncert
2011-12-20 15:00:00

2011. december 20-án 15 órakor tartjuk szokásos évzáró karácsonyi koncertünket, de idén nemcsak a 2011-es évtől, hanem a Társadalomkutató Központtól is búcsúzunk. A műsort a már ismert Akadémiai Vonósok szolgáltatják.  
Minden érdeklődőt sok szeretettel várunk!

 
 
Könyvbemutató
2011-04-19 16:30:00

Kozák Péter legújabb, Balázs Bélával foglalkozó könyvének sajtóbemutatója 2011. április 19-én délután fél 5-kor lesz az Írók Boltjában (1061 Budapest, Andrássy út  45.). Bevezetőt mond Izsák Gábor, a Gabbiano Kiadó igazgatója, a szerzővel Földes Anna irodalomtörténész, az irodalomtudományok kandidátusa beszélget.

 
 
Nemzeti Kutatási Infrastruktúra Regiszter
2011-04-14 09:30:00

A Nemzeti Kutatási Infrastruktúra Regisztert azért hoztuk létre, hogy lehetőleg naprakész és jól használható információval szolgáljon nagyobb kutatási infrastruktúráinkról. A regiszter feltöltését a gazdaság és a társadalom fejlődése szempontjából legfontosabb, úgynevezett stratégiai jelentőségű kutatási infrastruktúrákkal (SKI) kezdtük. Az SKI minősítést kutatási infrastruktúrák, illetve kutatási infrastruktúrák egységes fejlesztési stratégiával rendelkező hálózatai nyerték el egy több mint két éves, kétlépcsős, nyilvános minősítési folyamat eredményeként, amely a kutatók, oktatók, fejlesztők és az ipar képviselőiből álló, általános bizalmat élvező, minden tekintetben kiegyensúlyozott testületek (tudományágak szerint szervezett munkacsoportok és a NEKIFUT projekt Irányító Testülete) döntésein alapult.
Részletek>>
 
 
Konferencia
2011-04-07 10:00:00

A 20. századi egyház- és társadalomtörténet metszéspontjai címmel 2011. április 7-8-án konferencia lesz a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskolán. A konferencia része az MTA Társadalomkutató Központban induló "A magyar katolikus egyház zsinatai és nagygyűlései Magyarországon (1790-2010)" című, NK 83799 számú OTKA-kutatás szakmai programjának. A rendezvény részleteit lásd itt >>

 
 
© 2005-2009 web-prog.hu

Műhelybeszélgetés a Helyi Vidékfejlesztési Iroda debreceni és hajdúsági vezetőivel
2007. június 17., Debrecen

A vidékpolitika a vidéki térségekre irányuló politikai aktivitások összessége. Az ipari-technikai forradalom (informatika, elérhetőség, tömegkommunikáció) most teszi lehetővé, hogy a vidéki térségekben a történelem során először a városi településekhez hasonló életminőséget éljenek meg az emberek. Ez hajtja az Európai Uniót – és a természeti környezet védelmének és az egészséges életvitelnek támogatása –, hogy aktív vidékpolitikára ösztönzi a kormányokat. A vidékpolitika egy adott időszakra a kormányzatok, önkormányzatok, civilmozgalmak kiemelt politizálási szempontja. – Kormányzati szinten Európában a mezőgazdálkodási tárcák koordinálják a vidéken aktív önkormányzatok, civilszervezetek együttműködésével. Ennek szellemében a kormányzatok mindenhol partnerséget keresnek a tudományos-szakmai értelmiséggel, a helyi társadalom különböző képviselőivel. És mindenütt megindult a törekvés olyan országos fórum teremtésére (Vidékpolitikai, vidékfejlesztési tanácsok), amelyik a kormány, illetve a parlamenti pártok partnere, tanácsadója. A Helyi Vidékfejlesztési Irodákat – a kormányzati felelősség és kötelezettség értelmében – a kormány működteti, irányítja, de törekszik arra, hogy az Irodák a helyi társadalom egészének érdekeit, ne csak a mindenkori kormányzati koalíciók érdekeit jutassák kifejezésre.

            1.) Az Irodákat az alulról szerveződő politizálás intézményeinek tekinthetjük. Egyetértés van a tekintetben, hogy az eddig a politikai pártokra és a polgármesterekre épülő helyi közéletben új tényezőt jelenthetnek. Ehhez viszont szükséges lesz a jogosítványok tisztázása.
            2.) Az Irodákkal szemben – az irodavezetők beszámolója szerint - máris az a vád, hogy a kormánykoalícióhoz közel álló, vagy nyíltan amellett politizáló személyek kaptak megbízást. Véleményünk szerint: nem lehet megállapítani, hogy ez a vád illetve minősítés igaz-e vagy sem. De a jó vidékpolitikai teljesítménynek nem feltétlenül akadálya, ha valaki korábban akár az egyik akár a másik kormánykoalícióhoz közel álló közéleti személyiség. A kérdés: alá tudja-e rendelni pártérzelmeit vagy korábbi elkötelezettségét a vidékpolitikai szakmai érdekeknek. Kérdés: lehet-e a vidékpolitika a konszenzusra képesség szakpolitikai tevékenység? Egy év múlva már mérhető lesz, hogy vajon az Irodák képesek-e pártpolitikai elkötelezettségtől függetlenül tevékenykedni vagy sem. Az Irodákban van félelem, hogy a kormányzat túlpolitizálja az Iroda-szervezetet. Ennek hangot is adnak.
            3.) A vidéki térségekben – az irodavezetők szerint is – erős az elfordulás a pártoktól. Még a pártok helyi holdudvarai is összeszűkültek. Sajnos ez általában a közéleti passzivitáshoz is vezet. Az Irodák és a vidékpolitika – ez lenne a kívánság – lehet egy új közéleti aktivitás szervezője is.
            4.) A helyi fejlesztések (beruházások) jelentős része – az irodavezetők, de a vidékpolitikai egyéb fórumok szerint is - megkérdőjelezhető. Ennek egyik oka: a helyi közélet „polgármester-túlsúlyos”. A polgármesterek és a helyi pártlobbik köré csoportosuló vállalkozók érdekei határozzák meg, hogy milyen helyi beruházásokra adnak be pályázatot és milyen építkezéseket indítanak. A polgármestert támogató helyi vállalkozók érdekei és nem a község érdeke határozza meg a fejlesztéseket. Fordítva kellene mindennek történnie: a község érdekében álló beruházásokhoz szerezni – esetleg nem is helyi – vállalkozókat.
Az Irodák egyik szerepe – szerintünk – éppen az lehetne, hogy a helyi fejlesztési politikába beleszóljanak.
            5.) Minden kistérségben – ez a Párbeszédért program egyik első javaslata volt – ki kell alakítani a Kistérségi Vidékfejlesztési Tervet. (Jelenleg – az irodavezetők szerint - semmi térségi tervszerűség nem érvényesül a fejlesztésekben. A tervszerűség hiánya, a jelenlegi anarchia, elvtelen osztogatás és értelmetlen beruházások közmondásosak a vidéki emberek körében. Ez az elvtelenség és tervszerűtlenség mintegy lehetővé is teszi a korrupciót és annak elfogadását a helyi lakosság részéről. A „Kádár-rendszer iránti nosztalgia” – az irodavezetők szerint is - nem a kádári politika, hanem a beláthatóság iránti nosztalgia.)
            6.) Ki kell építeni a Kistérség Vidékfejlesztési Tanácsát. Ez a helyi demokratikus önkormányzatiság új fóruma lehet. Ahol a kistérségi tervet kialakítják, végrehajtását folyamatosan értékelik. Ezek a Tanácsok biztosíthatják az egyes községek közötti  összehangolást sőt a tapasztalatátadást. A Tanácsban a községi önkormányzatok, a területfejlesztésben illetékes helyi értelmiségiek, szaktisztviselők kapjanak helyet. A Tanács legyen a helyi Irodák legitimációját és tudásbázisát biztosító intézmények.
            7.) A Tanács illetve az Iroda jogosítványait mihamarabb rögzíteni szükséges. Legyen döntési lehetősége a terület(vidék)fejlesztési állami pénzek felett és legyen véleményezési joga minden a kistérségek igazgatási-gazdasági-kulturális-infrastrukturális fejlesztésről.
            8.) Szükségesnek látszik az országgyűlés által kiküldött Nemzeti Vidékpolitikai Tanács felállítása, amelynek előkészítését a 2005–2006. évben a helyi közéletben figyelemmel kisérték. A Tanács létrehozásának előkészítését 2005-ben – az irodavezetők és a vidékpolitikai fórumokon elhangzott vélemények szerint is – a vidéki közéleti fórumokon úgy fogták fel: az országos politikai végre foglalkozik a „vidékkel”. Országos híre volt annak is, hogy többpárti konszenzus készül e téren. Azt, hogy a politika elhallgatott a Nemzeti Vidékpolitikai Tanácsról, úgy értékelik, hogy ez 2005-ben csak választási fogás volt. A Tanács létrehívása új politizálási módot is jelentene, nem csak a politika tematikájának módosítását. A Tanácsot a parlamenti képviselők, a tudomány, a szakhivatalnokok alkotnák. Viszonya a mindenkori kormányzathoz hasonló volna, mint a Kistérségi Vidékfejlesztési tanácsok viszonya a helyi polgármesterekhez, községi önkormányzatokhoz.
            9.) Induljon minél előbb elektronikus folyóirat (WEB-lap) és később papír-folyóirat is, amely a 167 Irodára, illetve a Tanácsokra építve a vidékpolitika kérdéseivel, tapasztalatátadással, tematikus vitákkal, európai tapasztalatok kritikai tárgyalásával, az országos politika vidéki kihatásaival foglalkozna. A folyóirat (WEB-lap) legyen közvéleményformáló, magyarázza meg a magyar társadalomnak, miért kell a következő években Európában és Magyarországon aktív vidékpolitikát folytatni, mi ennek a közhaszna és miért közügy a vidékpolitika.